tisdag 13 november 2012

Veckoslutet som gick

Ja hej.

Förra veckoslutet var ganska lugnt och skönt, på fredagen barnvaktade jag och på lördag var det äntligen dags för trick or treat. Jag klädde inte ut mig men jag gick med ut för att se alla utklädda barn. 


En massa godis delas ut! Barnen fick sina orangea ämbar fulla direkt! Vissa fick två ämbar fulla.
 

hehe...folk gillar att ha egen designade registerplåtar
 


Efter trick or treat rundan satt jag och funderade vad jag skulle skriva åt pappa för farsdagen. När jag var klar var det dags att åka iväg till Morristown med N och S och se Skyfall. 


 Filmen var levde nog upp till förväntningarna. 

På söndagen steg jag upp sent, och sen åkte jag till gymmet. Det var strålande väder, varmt som bara vad och fint solsken! Idag kunde man faktiskt gå i t-skjorta. Konstigt det här vädret här. Snö ena veckan och sommar nästa vecka.

Nåja. Efter gymmet igår kom jag hem och duschade mig och fixade mig för vi skulle få en middagsgäst. Det var en tjej från Japan som familjen här hade bjudit hem på middag. Hon studerar i Madison på ett universitet och familjer härifrån kan liksom bjuda över internationella studeranden på middag så att de lär känna lite folk här och kanske lär sig mer om kulturen här osv. 
Så vi blev ungefär som en värdfamilj för henne.

Det var superintressant att höra henne berätta allt möjligt om Japan...om kvinnors status där, om olika vanor, om den enorma pressen elever upplever då det gäller att få bra betyg, hur mycket mobbning de har där, och hur lärarna ignorerar det. Hon berättade även att de har någon sorts föräldra-grupper som består av några (oftast rika) föräldrar och hur de har mer makt över klassen än läraren. Och hur dessa föräldrars barn har en massa fördelar just eftersom deras föräldrar kan styra och ställa.

Hon berättade även små detaljer som att man aldrig går och äter samtidigt i Japan. Nu menar jag inte att man skulle gå en promenad medan man äter middag men bara att äta en banan och gå samtidigt anses vara oförskämt där. Så kommer man t.ex. från gymmet och ska äta ett äpple, ja då får man sätta sig ner på en bänk eller stå stilla och äta innan man går vidare. 

Och hon berättade hur hon hade fått skäll här i Amerika då hon hade sovit på lektionerna. I Japan får eleverna sova på lektionen om de anser att de inte behöver lyssna eller om de hellre studerar hemma på egen hand. Lärarna tycker det är ok.
Så hon hade inte alls fattat då hennes Amerikanska lärare tagit illa upp då hon tagit sig en tupplur.

Det jag tyckte var mest intressant var när hon berättade om hur livrädda japanerna är över att sticka ut. I USA t.ex. så betonar man hela tiden hur viktigt det är att vara sig själv och våga vara annorlunda, i Japan är man genast utfryst om man är annorlunda. Tjejen berättade att hemma i Japan så publicerar de de bästa resultaten i skolan, så alla kan se vilka namn som gjort bäst ifrån sig. Hon sade att hon inte vill höra till de sämsta, men inte heller till de bästa. Hon försöker alltid hållas där någonstans emellan, för hon vill inte sticka ut och riskera att vara nästa mobbningsoffer. 

Hon var väldigt smart och trevlig och verkade ha bra självförtroende men man märkte liksom på henne att hon hade godkänt att 'gömma sig' och att alltid vara och bete sig 'normalt', eftersom henne samhälle kräver det. Hon var liksom kuvad på ett sätt. Men hon verkade tycka det var helt ok. 
Jag berättade åt henne att jag ibland i skolan satt ensam och lyssnade på musik på en bänk - inte för att jag var utan vänner, utan för att jag gillar att vara ensam ibland. Jag frågade hurdana reaktioner jag skulle ha väckt om jag gjorde det i Japan och hon skrattade och svarade att folk skulle titta konstigt på mig och hålla sig undan, för det måste ju vara något fel om en tjej är ensam. 
Hon berättade också att hon t.ex. aldrig skulle gå ensam och shoppa, för alla blickar hon skulle få.

Så i Japan hålls man i grupp. Annars är man störd. När tjejerna ska gå på toaletten går de alltid i grupp. Och ja, tjejer i min ålder också.

Vi pratade mycket om kvinnors status också. Hon berättade att i Japan ser män kvinnor mest som "tools" och det finns en massa blottare och andra kufiska typer som utnyttjar kvinnor.

Jag berättade lite om hur vi har det här i Finland och så började vi prata om träning och att kvinnor här kan gå armén och hon var väldigt förvånad och tyckte en tjej med sixpack lät väldigt underligt. Sånt skulle inte komma på fråga där.

Till slut förde jag hem henne och vi babblade på hela vägen i bilen och hon lovade att visa mig runt om jag får för mig att resa till Japan någon dag!

Och eftersom vi bor så nära så ska vi försöka ses igen, hon var verkligen trevlig, och hon gillade att berätta om sitt land, alla tycker ju inte det är kul men hon gjorde det gärna, vilket var super, eftersom jag är så nyfiken!
Både superkul och superintressant att ha internationella vänner!

Om en vecka, vid denna exakta tidpunkt är jag högt uppe i det blå. (okej, jag är väldigt ofta uppe i det blå)
Jag menar att jag sitter uppe i det blå, i ett flygplan. Vid den här tiden om en vecka sitter jag och har tråkigt och försöker somna och försöker att inte titta på klockan hela tiden bara för att inse att jag har sisådär 6 timmars flygresa kvar. Mellanlanding på Arlanda och sedan flyger jag till Helsingfors! Landar på tisdag, vid förmiddag, lokal tid.

Nu ska jag kolla på Pretty woman och äta choklaaa
Hare braaa!

7 kommentarer:

  1. Hej
    Det där lät intressant. Men tråkigt om man inte får synas!

    Och angående kvinnans ställning; kanske det inte är så dumt att vara född kvinna just i Finland :)
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var superintressant!

      Nej, inte alls dumt ;)

      Radera
  2. Hejsan. Intressant historia, tänk så fina möjligheter du får där att bli bekant med alla möjliga spännande mänskor. Vad tyckte hon om Finland då? Många Japaner är väldigt förtjusta i Finland, det sägs att vi har många likheter.
    Vad gillade du Skyfall?
    Snart ses vi, kram :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hon tyckte det lät som om finska kvinnor har det väldigt bra ställt och hon fascinerades över att jag gillar att sitta för mig själv i skolan fast jag kan välja att gå med vänner.
      Tja, hög självmords statistik är väl en likhet....:( men i Finland finns det ändå antimobbnings grupper och kampanjer, i Japan bryr man sig inte riktigt. Men sen är nu frågan att hur mycke hjälper våra antimobbningsgrupper..?

      Haha hon visste inte vad Nokia vad!!

      Skyfall var spännande, slutet var lite oväntat. Men bra film!
      Kram tibax!

      Radera
    2. Hon tyckte det lät som om finska kvinnor har det väldigt bra ställt och hon fascinerades över att jag gillar att sitta för mig själv i skolan fast jag kan välja att gå med vänner.
      Tja, hög självmords statistik är väl en likhet....:( men i Finland finns det ändå antimobbnings grupper och kampanjer, i Japan bryr man sig inte riktigt. Men sen är nu frågan att hur mycke hjälper våra antimobbningsgrupper..?

      Haha hon visste inte vad Nokia vad!!

      Skyfall var spännande, slutet var lite oväntat. Men bra film!
      Kram tibax!

      Radera
  3. Låter intressant, det är bra att vidga sina vyer =). Så kiva att du kommer hem för ett tag, stick gärna upp dig på te/kaffe till oss ngn kväll. Du har mitt nummer =).
    Nica

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så sant så sant!
      I'll see what I can do! Vill gärna se er nya kämppä!

      Radera