söndag 11 november 2012

Världens bästa faija


Hello pappa,
jag skrev en liten grej.
         Tänker nog inte försöka rappa,        
men här är nu en liten dikt för dig.

Tre månader har gått sen vi senast sågs.
Allt möjligt har hänt.
Här sitter jag 7000km hemifrån,
och försöker få en vers framklämt.

Jag vet att du har fått mina verser sen jag var sju,
och de är probably alla the same.
”pappa e snäll som en karamell och pappa är bäst, inte sämst”
Kanske lite lame.

Men denna är skriven i Amerikat,
i en källare med heltäckande matta.
Med Mark Knopfler som bakgrundsljud,
sitter jag och skriver på en enorm säng med kuddar som inte är så platta

Saknar nog dina fåniga skämt,
kanske saknar du mitt eviga visslande?
Snart kommer jag hem och visslar,
så får du igen klaga på att det är enerverande.

Jag vet inte om någon kan vara snäll som en karamell,
men du är nog väldigt väldigt snäll.
Du betalade 70 euro för min överviktiga reseväska
Istället för att ge mig skäll.

Jag saknar när du dammsuger och huset dånar av musik.
Och hur du dansar omkring med slangen och vrålar ”ROSAAA-AAA-NNAAAA”
Det är tack vare dig jag kan all Toto’s lyrik,
och du har lärt mig att med hjälp av musik blir dammsugen helt rolig att bemanna

Det här blev en underlig vers,
utan sans och vett.
Du hade kanske hellre tagit en Amerikansk bärs?
Eller något annat gott som hade gjort dig mätt.

Det blev nu såhär denna gång,
hoppas du är nöjd och glad.
Kanske det nästa gång blir en sång,
hursomhelst, jag ville önska dig en bra dag.

När jag kommer hem ska du få en amerikansk karamell.
Och en stor bamsekram.
Vet du, jag saknar t.o.m när du citerar Håbe-ell.
Det kan vara helt mysigt, bara man är van.

Hoppas mina syskon kom ihåg dig med blommor och sång,
och hoppas någon annan än jag minns att flaggan ska hissas.
För det är du faktiskt värd.
Du ska firas, inte dissas.

Ibland har vi bråkat
Och du har sagt ajabaja.
Men det gör ingenting alls.
För du är världens bästa faija.

Happy farsdag dad!
 Love ya!

7 kommentarer:

  1. Oj vilken härlig dikt.
    Snart ses vi!
    Kram

    SvaraRadera
  2. Hej :) Sorry Ingrid, har inte skrivit här nåt, men du har hoppeligen sett "mitt tack" till dig på Fb. Jag blev så rörd för de vackra orden ..allt möjligt kommer du ihåg..och bilden..hups..3sekunder senare flög gubben iväg med en "bakåt-skutt". Pladask i Byöns lagun, härligt varma vatten. Brukar läsa din blogg via aIföunen oftast, men av nån anledning så kan jag inte kommentera via den längre. Ses snart..

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jodå, jag såg det! Och hörde det via Skype senare också ;)

      Hehe hoppas bilden inte var "too much"

      Konstigt att du inte kan kommentera...:(

      Radera