söndag 18 november 2012

Chilligt veckoslut


God afton.
(klockan är halv elva här)

Igår åkte vi iväg med C och N för att se om det hände nåt i Chatham. Svar: nej. Men i en annan stad, lite längre bort hittade vi en liten bar dit vi blev insläppta. Bilresan borde ha tagit 20 minuter dit men den tog säkert 45 eftersom C som fungerade som gps alltid gav instruktionerna i imperfekt. "You were supposed to turn left there." Varenda gång. 3 sekunder för sent. Nåja, vi kom fram till slut.
Bilden ovan och bilden under är från Broadway Diner, en diner här i närheten som har öppet dygnet runt. Man kan äta nästan vad som helst där. Vi åkte dit efter vårt bar-besök och åt varsin flottig portion. Jag åt en maffig skinksmörgås med bacon och american cheese, C åt en enorm tallrik franskisar och N åt något oidentifierbart, tror det var omelett.
Det som jag tycker är lite speciellt här är att på varje diner, restaurang, matplats, så tar folk hem sin mat, om de inte orkar äta allt. I Finland om man ber att få ta hem maten så undrar ju folk om man är snål eller fattig och det är kanske lite pinsamt att fråga. Men här görs det hela tiden. S.k. "Dogibägin" är vardag här. 
Väldigt smart tycker jag. Jag tog hem halva min smörgås och fick en bra lunch idag av den. 

Kändes konstigt med öl igen efter 3 månaders paus. Hälsosamt att låta kroppen vara utan alkohol ibland! 
De frågade inte efter id, och jag tyckte det var ok för mig att dricka en öl, då jag ju faktiskt är myndig, i mitt eget land.
    

I New York finns ett antal klubbar där de tillåter personer som är 19 och över. Alkohol får vi inte köpa, men vi kommer in på dansgolvet i alla fall. De flesta klubbar har dock ofta en live artist, så man behöver för det mesta köpa biljetter i förväg. Ska ta och göra det nåt veckoslut.

Idag, lördag, var det tänkt att jag skulle åka in till city och träffa två svenska aupairer. Det blev ändrade planer, så jag fick stanna hemma istället. Men det var helt bra, jag fick packat lite och tvättade kläder som jag vill ha med till Finland. Sökte upp mitt flyg på nätet, kunde inte checka in ännu men såg t.ex. att mitt flyg lär ska vara 37 min i förtid. Jag undrar nog hur de redan kan veta det. 

 Imorgon är det söndag. jag skall stiga upp tidigt (8:30) och köra iväg till Morristown, till S. Så får jag åka med henne och hennes värdfamilj till Montclair och vandra runt på julbazar. Basar? Bazar? Hur skrivs det?
Nåja, dit ska vi i alla fall. Ska bli skoj!
Och ja, JULbazar. Det är i princip jul här redan. Körde hem från gymmet idag och det kom bara julsånger från radion. 
Det är en svensk organisation, SWEA, som ordnar basaren. Så det ska bli Lucia också.
Tar kameran med!

Jaaa...idag drog jag en sista gym-runda innan jag flyger hem. har aldrig sett gymmet så tomt! Det är praktiskt taget alltid smockfullt - på morgonen kryllar där av hemmafruar som går på pilates eller yoga, och på dagen kryllar där av au pairer som tar spinning klasser och på kvällen är där fullt med alla människor som gymmar direkt efter jobbet. Och alla bodybuilders brukar vara där då också. Så kvällarna är superbisiga på gymmet! Men inte en lördagskväll minsann! Där var kanske 10 andra än jag, behövde aldrig vänta på att någon maskin skulle bli ledig - superlyx!

Så ikväll tar jag det lugnt, för att orka med programmet i morgon. Ska kolla ett avsnitt av Drakan och sen somna. Har börjat fundera lite på vad jag vill göra nästa år, har funderat på hundcoach linjen i Borgå, någon fotolinje eller armén. Har fått dille igen på detdär med armén...därför som jag ser på Drakan. Nåja, jag hinner fundera ännu.

Kram på er, hörs snart!
och SES snart

6 kommentarer:

  1. Baren/Puben ser ju mysig ut. Chatham tycks inte vara nåt grymt party ställe iaf, men det är kanske bra så..
    Ser du Drakan programmet via Arena, eller?

    See U soon :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var bilder från dinern, men baren var också mysig ;)
      Neeeej, Chatham är väldigt lugnt.
      Via tuben.

      C U 2morrow!

      Radera
  2. Hundar, armén och foton; vilken härlig blandning.
    Kanske det blir en sväng med stadens blommor före det?

    SvaraRadera
  3. Hahaa, vilka bra kördirektiv "där borde du ha svängt!". Mycket praktiskt :> .

    Ja är man snål om man tar doggybag i Finland? Jag har visst missat ngt där, jag tar alltid doggybag eftersom jag nästan aldrig orkar äta min portion till slut. Och har nog aldrig stött på någo problem gällande det, fast å andra sidan har brukar jag inte heller lägga så stor tyngd på kritik från omvärlden. Jag har faktiskt utvecklat en enastående strategi för dom veckosluten som Mark inte är hemma o fixar mat: går ut o äta den första dagen o tar doggybag med mig, så har jag mat för den andra dagen också. Vilken tur att han inte reser så mycket, för annars skulle jag vara mycket pank =).

    Nica

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jaa, det ar val inte lika vanligt, men visst, man ska ju absolut strunta i andras blickar, dogibagi e ju de smartaste! Man sparar bade pengar och miljo.

      Radera