måndag 29 oktober 2012

vi går i ide för ett par dagar


Hej!

Här är ett par bilder från tågresan till city idag. Jag åkte in för att träffa en kompis, trots alla varningar om försenade eller uteblivna tåg. Gillar tågresan, under den timme som det tar att åka in till New York så hinner man se väldigt olika landskap. Både slumområden och fancyga villor. 



New York var extra pulserande idag med en massa brand- och ambulansbilar som åkte omkring. (Kufisk beskärning med dedär två blondinerna i förgrunden, fick bråttom med att få med brandbilen!)


Min svenska kompis kunde inte möta upp mig eftersom tunnelbanorna stängde tidigt så hon kom inte ut från Brooklyn. Så jag gick omkring ensam. Det var helt skönt faktiskt. Fick en massa shopping gjort, hade en hel och skaffa såhär när jag snart kommer hem till er ;)
Sen satte jag mig uppe på trappan vid Times Square, en sorts scen de har satt upp där turister kan sätta sig ner och fota sig och bara beundra allt. Satt där länge och lyssnade på musik och kollade på alla människor som passerade. 

"Langan's"  måste ju testas ;)


Testade lite fototricks på folkmassan.
Nu när jag tittar ordentligt ser det ju nästa ut som bussen susar i hård fart rakt mot dendär ena människan som går över vägen....Coolt

Denhär gatan gillar jag! Den ligger lite avsides, inte lika mycket fotande japaner som på Times Square.

Så blev jag lite orolig när jag såg denhär fastbundna skyskrapan.


Det var nog den enda byggnade jag såg som de hade bundit fast, den kanske är gammal eller halvfärdig eller nåt. Men ja, folk förbereder sig för en ordentlig storm, en massa butiker hade satt upp lappar att de stänger tidigare ikväll p.g.a. stormen. I tåget blev konduktörerna bombaderade med frågor om hur länge tågen kommer gå. Ingen visste. "Stay tuned, that's all I can say right now" var det ständiga svaret.
Jag tog ett tidigt tåg hem så jag säkert skulle komma hem och inte bli fast i city.

Här en söt cykelställning som inte kommer att frysa i alla fall!

Påminner om Friends-huset!

Ibland kom det ordentliga vindbyar, man blåste nästan iväg. Och nästa sekund var det stilla igen. Konstigt. 

Här syns Manhattan från tåget tillbaka hem. Det var väldigt dålig sikt, dimma överallt. När jag gick hem från tågstationen blev det mörkt och jag kände hur det började blåsa upp ordentligt.

Här hemma har vi förberett med att täppa källarfönstren för att hindra ens lite vatten. Jag fick order att flytta mina tavlor upp från golvet där de står och lutar mot väggen. Och andra saker som ligger på golvet, för det kommer antagligen att bli vått. Om jag måste flytta upp en våning får vi se i morgon. Stormen förväntas vara som värst natten mellan måndag och tisdag, ikväll ska det börja blåsa och vi väntar fortfarande på regnet som borde ha börjat redan. I natt är jag glad att jag sover i källaren då vinden kommer hålla alla som sover högre upp vakna. Husen här är inte direkt superbra isolerade, så vinden kommer tjuta och ha extra oljud. Bilarna är inne i garaget och barnen har lånat en massa böcker från bibban. Vi lär bli utan ström för ganska lång tid. Som tur har vi extra bränsle för generatorn, man säger att man ska räkna med att vara utan ström mer än 12 timmar. Förra året var det 7 dagar då de hade en liknande storm. Vi bor på en dead end och det betyder att vi är sist på listan när det gäller att få tillbaka ström efter ett avbrott.

Så inatt försöker jag sova så mycket som möjligt för nästa natt kan det bli vått. Grannarna som grävde en vallgrav runt sitt hus gjorde det mest för att de precis har haft en stor trädgårdsrenovering så deras hus står i princip i en lerhög. De är rädda att allt regn leder till en olycklig 'mudslide' eftersom deras hus står i en sluttning så de packar färdigt sina väskor ikväll ifall de måste komma över hit och sova.

Skolorna har stängt i morgon, likaså de flesta arbetsplatser. Så vi kommer alla att vara hemma här åtminstone måndag-tisdag. 
Halloween på onsdag blir högst sannolikt postponed igen.

Det blev inget gym idag för mig, kom hem för sent för det. I morgon är allt stängt så får väl ha hemmaträning då. Har heller ingen art class men det borde jag få ersättning för på något sätt. 

Från och med i morgon råder ett slags utegångsförbud så man får gå ut på egen risk, händer det nåt så finns det ingen garanterad hjälp. 

Lovar att hålla er uppdaterade så länge vi har internet, hör jag inte av mig så vet ni att det är strömavbrott. Förhoppningsvis hörs vi snart igen!

Men det går ingen nöd på oss, man kan läsa böcker, sitta vid brasan, fota stormen, osv. Vi har en generator och en pump, en massa bränsle, och kylen full med en massa leftovers från halloween festen. 
Dessutom har jag en Ben&Jerry's i frysen...

BRING IT; FRANKENSTORM

4 kommentarer:

  1. Huj så kusligt, jag håller tummarna för att allt skall gå bra där. Håll huvudet kallt och kom ihåg att ladda telefonen innan det blir strömavbrott! Men vilken tur att du har Ben&Jerry's, alltså! Chunky Monkey rules =).

    Nica

    SvaraRadera
    Svar
    1. Japp, jo det har jag gjort! :) Vi klarar oss! Speciellt med glass i frysen ;)

      Radera
  2. Fick just sån dän kusli feelis nä ja läste de hä inlägge: huj! Men hoppas stormen int blir allt för dramatisk... Kram <3

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi hoppas! :) Kram tibax <3

      Radera