lördag 22 september 2012

Veckoslut - igen?


Wow, veckorna flyger iväg.

Hej på er därhemma!
 Fryser ni?

Såhär såg det ut idag då jag åt lunch. Efter att ha spenderat 2 timmar i gymmet! 
Pust! Men det var ett noggrant schema jag följde, så det tar sin tid! ;-)
Har min egen PT <3


Förresten, har tänkt flera dagar ta o visa er dehär supersöta pensionärstrafikpoliserna här in town.
Det är alltså pensionärer, utstyrslade i massor reflexer och med en stopp-skylt i handen som, varje vardagsmorgon ställer sig vid sitt trafikljus och håller utkik efter skolbarn. När föräldrar kommer gående med sina barn, eller barn kommer ensamma så ställer sig trafiktanterna eller trafikgubbarna mitt ute på vägen och stoppar morgonrusningen. Ibland får 50 bilar stå och vänta på att 1 unge ska traska över vägen. Samma trafikpolis har alltid samma korsning, så jag ser den här damen varje morgon. Alla pratar alltid med dem, och de pratar med alla. Small talk givetvis, men ändå. Man skall förstås hälsa varje gång man går förbi då tanten/gubben stoppar trafiken åt dig och de flesta tackar även och frågar artigt hur det står till idag. Tycker de är underbara. 
Varje vardagsmorgon, från 8-9, och varje vardagseftermiddag från 15 och framåt står de där, i regn och rusk. Frivilligt.
Här gör ju de flesta någon form av frivillighetsarbete. Tycker vi skulle kunna ta efter och ha egna pensionärstrafikpoliser hemma i Finland.


 Från en sak till en annan:
Är sjukt besviken på mig själv. 
Vi bestämde idag (visserligen ganska impulsivt) att vi skulle dra till Virginia i morgon tidigt på morgonen, och hälsa på två andra au pairer. Tåget till Pennstation kostar $20. Bussen från NYC till Washington DC kostar ungefär $40. Vi skulle få sova över hos S men pengar för mat och annan shopping behövs ju förstås.
Kollade mitt konto, tappade hakan när jag såg att där fanns ca 7€. Så går det när man hinner vänja sig med att det kommer in lön hela sommaren, nu ede slut med det. 
Så det blir ingen roadtrip i morgon.
Har spenderat halva lönen redan på sportkläder så nu blir det att spara pengar. 
17 också, det hade varit perfekt det här veckoslutet!
Brukar inte vara SÅHÄR slarvig med pengar, men nåja

Man lär väl förhoppningsvis sig

En positiv sak med det hela var att om vi hade åkt hade jag missat söndagens träning eftersom vi skulle komma hem så sent.

Ääääääh nu sopar vi det under mattan, helt skönt ju att vara hemma också! Kan ju ändå åka in till city i morgon...;)
Eller nej förresten, tågresan skulle ta hälften av whats left av mina dollar.
Hemmakväll blir det i morgon! (och idag)

När jag får nästa lön kan jag ju ta och köpa denhär sötnosen:


Han står där inne på CVS ("apoteket") och guppar med sitt huvud varje gång jag kilar in för att köpa en snack. Amerikanerna är totalt crazy med deras Halloween, och denhär snubben har redan stått där i snart 2 veckor. Så fort Halloween grejerna städas undan kommer julsakerna fram. Dvs första november. 
Deras Halloween är inte bara överdriven utan också super-blodig! Bläddrade igenom en katalog med Halloween-dräkter idag, var chockad över allt det råa. Det är liksom inte bara spöken och troll, det är små dockor som är blodiga och sargade och har hemska ögon, blodiga zombies, folk som hänger och dinglar med en krok i tungan och det värsta - små barndockor som är helt blodiga - som man ska sätta och sitta i sängen! Allt blod och äckligheter, why?? Im tellin you, det är som att vandra förbi köttdisken hemma i s-market!
FY FARAO
Man blir ju liksom inte bara rädd och seriöst orolig för barnens mentala hälsa här, man blir sjukt äcklad också! Va inte oroliga, kommer knappast att köpa hem någon zombi.
Ska köpa skor, inte sargade dockor.

Det här blev ett blandat inlägg, är riktigt råddig själv.
Ska slå på tv:n tror jag. Har en påse Sour Skittles kvar....

Hoppas ni hade en mysig fredag, vi hörs snart igen!

6 kommentarer:

  1. Hej, Ingrid!
    Vi har läst i din blogg och du har det trevligt verkar det som..
    Hälsningar från morbror med fam. i Rönnebacka

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hejsan!
      Va kul att ni också hittat hit! :-)
      Kram!

      Radera
  2. Du har jobba fint älskling<3 o ja börjar bli orolig att kanske du är nu bättre än jag att se på skräck filmer med allt de där du ser i butikerna :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Neeeejdå :D
      Är fortfarande en sucker på skräckisar!

      Radera
  3. Hej
    Det har faktiskt ren i några år funnits trafikpoliser här i Grani, mammor, pappor, mor- och farföräldrar som vaktar vid korsningarna. (iklädda neongula västar) Men de finns där bara de allra första skoldagarna i augusti...
    Vår version av halloween är är nog trevligare...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har de såå? Hur har jag missat dem?
      Jo det är den!!

      Radera