torsdag 8 november 2012

Snökaos och ett mittfinger


Jahapp.

Det snöar fortfarande, gräset var ännu grönt i morse, sen blev det sådär halvgrönt - halvvitt. Denhär bilden fotade jag tidigare, nu ser man inte ett strå sticka upp. Det börjar bli vitt där ute.
Det är förresten kissen som har "provgått" i snön för första gången, hon har aldrig sett snö förr.

Vi hade problem att komma upp för backen här vid vår infart. Sommardäck och snöslask är ingen bra kombination. Det verkligen vräkte ner snö, enorma snöflingor! Och jag hittade ingen borste att borsta bilen med. Sen när vi backade ut och skulle upp för backen stod där en bil på tomgång, snett mitt i backen. Inget verkade hända, en man gick fram och talade med bilisten. Jag visste att jag behövde fart för att komma upp så jag önskade att bilen kunde flytta på sig nångång, vi hade dessutom bråttom. Jag väntade. Väntade lite till och så tutade jag en, snabb liten honk. En kvinna steg ur bilen och mannen som talat med henne hoppade in. Så gick kvinnan ner för backen och mannen backade ner bilen. Jag vinkade åt kvinnan.
Vad gör hon då?
Jo, hon ger mig fingret. Inte en snabb liten mittfingervisning, nej hon visade fingret hela tiden medan hon passerade vår bil.
Eh....?

Okej. Im sorry. Jag hade ingen aning att hon var fast, jag trodde att hon bara hade stannat mitt i backen och väntat på nåt. Och om hon nu var fast, varför backade hon inte ner så jag kunde passera?
Blev fullständigt skitsur. 

Men hennes bil var ur vägen och vi hade bråttom, så jag backade lite till och gasade. Hjulen snurrade trögt, det gick ganska bra, men sen saktare och saktare och till sist stannade vi uppe, nästan uppe i backen. Det var som värsta halkbanan, jag stannade då jag märkte att vi bara snurrade på ställe, lade i backen och försökte glida tillbaka ner, långsamt. Ratten lydde inte alls, det var skrämmande. Snön packade sig liksom under hjulen så på nåt svängde de tvärtom då jag vände på ratten?

Insåg att vi inte kommer upp och att det inte är någon vits, om vi inte kommer upp för backen, hur ska vi då klara resten av trafiken? Chatham med alla tusen backar. Nej tack.
 Så vi stannade hemma, det blev inga hobbys idag.

Jag fattar att den sura kvinnan säkert var upprörd och stressad men backa ur vägen kan man alltid!
Jeez...
Blev så sjukt irriterad, att få fingret av någon då man sitter i en bil är ungefär det värsta, för man har ingen chans att försvara sig. Ser jag henne på nytt ska jag definitivt ta ett snack med henne.

Blir spännande och se hur vi kommer iväg i morgon, skolorna är väl stängda igen.
Det var ju idag som vi skulle få storm, visst blåser det där ute så snön virvlar men någon farlig storm verkar det inte vara frågan om. Snön däremot, den kunde vi ha varit utan.
Jag gillar snö men då ska man för sjutton ha vinterdäck!








Hejdå.


UPDATE: Vi har nu 10 cm snö, klockan är 03:31 hos er, 20:31 hos oss. Och det skall snöa till 2 på natten säger dom på nyheterna. I morgon blir de o skotta!


Ja e ganska ivrig faktiskt... :-)
Nånstans bakom all denna irritation finns en liten förtjusning. Gillar ju när vädret bli extremt, extra äventyr bara! Men andras middle fingers kan jag leva utan.

5 kommentarer:

  1. ja vill också att det ska snöa här!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kanske ja tar me mig lite när jag kommer hem ;)

      Radera
  2. Hej

    Hur blir man alltid så barnsligt förtjust när det kommer snö? :)

    - och det var förstås meningen att du inte skulle komma uppför backen,
    hade inte varit klokt att köra omkring med vinterdäck i hal snö :)

    - och om man visar finger åt någon så pekar fyra fingrar mot en själv!
    så nästa gång kan du bara le milt tillbaka :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var inte alls anonym utan mamma som skrev ovanstående.

      Radera
    2. Jaaa... :)

      -det var det väl. (sommardäck menade du förstås ;)
      -haha, så sant!

      Kram <3

      Radera