söndag 30 september 2012

ALL BY MYSELF


Hi you!

På bilden ser ni de nya World trade center tornet, det andra är också på g, så att säga, det syns inte på bilden, ligger strax till vänster från denna. De två "antennerna" högst upp är lyftkranar. Man känner lätt igen tornet på långt håll, dels för dedär lyftkranarna och dels för att det är den högsta skyskrapan in the city. Tornen kommer att stå på ungefär exakt samma spots där de förra stod. Jag tycker inte riktigt om att man skall bygga upp nya, det känns lite oroligt. Att stå där, precis under det nya mäktiga tornet, som ska bli ännu högre, kändes stort. Och hemskt. Att stå så nära. Precis på samma ställe sprang människor för sina liv för elva år sen. 

Nåja. Över till nåt annat. 

Åkte iväg idag, ensam denhär gången. Tänkte att det är på tiden att jag börjar upptäcka staden all by myself. Var all by myself i ca 20 min. Strövade omkring på Times Square då en man plötsligt ropade "excuse me!"
Han presenterade sig som Don och började pladdra, frågade om jag var modell, babblade om att han har en agency och att han ska visa mig runt och presentera mig för "people". Log snällt och spelade med, är inte så naiv att jag tror på såntdär.

I New York blir man jämt stoppad så länge man inte ser ut som en New Yorker. Människor som vill sälja comic shows, massage, manikyr, ha med dig i en reklam, få dig att köpa en sightseeing tour, etc. etc. etc. Min dröm är att en dag kunna gå runt där, utan att ha dehär hökarna efter en. Skulle kännas fantastiskt att inte klassas som turist. Så jag var väldigt skeptisk, tror inte riktigt på någon modellkarriär inte.
Men Don verkade kul, och han erbjöd sig att visa mig runt så ja sa allrighty! Hade ändå inga plans för dagen, bara se vart man hamnar.

Vips så hade jag skakat hand med en man called Joe Franklin. Han berättade själv för mig att han har jobbat med bl.a. Marilyn Monroe och Barbra Streisand. 
Träffade fler människor, en fotograf, en kvinna som jobbar med modeller och andra trevliga människor jag inte riktigt fattade vad de gör. Blev alldeles yr när folk började diskutera hur jag skulle kunna bli den nya heidi klum och jag tänkte wooooaa stoppa tåget lite. Lyckades få ur mig att jag är väldigt fotointresserad, och kanske hellre skulle stå BAKOM kameran, inte framför. De blev ännu ivrigare och började snacka om photoshoots och om jag vill prova fota osv bla bla.

Är riktigt yr nu, har träffat en massa människor, varit runt i hela New York. har inte den blekaste blå aning vad som händer nu, en sak e säker: kan absolut inte göra något jobb här före jag har arbetstillstånd i USA och att få ett sånt är inte det lättaste. Men Don var en trevlig prick, han lovade att fixa in mig på olika event, träffa famous people (!) och lovade att försöka få mig att få komma och se hur en photoshoot med riktiga modeller går till. 

Men jo, en sak i taget, nu är jag här för 9 månader, sen kommer jag HEM.
Framtiden får man se sen. Skulle bra kunna tänka mig att jobba/studera här för en tid. Men Finland är alltid mitt hem! Kontakter är ju ändå alltid bra att ha.
btw, googla Joe Franklin.

Så resten av dagen gick jag omkring med min nya kompis Don, han visade mig Lower Manhattan, Soho, Little Italy m.m. Lyckades också få en skymt av nyårsbollen, ni vet bollen som åker ner på nyårsafton. Har gått förbi den varje gång utan att märka den. Kan säga att den ser större ut på tv. Fast vad gör inte det?

Hade ju kommit dit för att ströva omkring ensam, lyssna på musik, sitta nånstans vid vattnet och läsa. Men det var super att ha en egen guide, och fick ju se en massa ställen och lära mig en massa nytt.

Man är aldrig ensam i New York har jag märkt. Amerikaner älskar att prata om sitt hemland, och visa dig runt. Hoppas på att få träffa en massa nya människor på det här sättet. Vill inte läsa guideböcker, vill höra lokalborna berätta! That's the best!

Förstås ska man vara försiktig, New York är full av kufiska typer. Men så länge någon bara vill visa en runt och man går bland andra människor tycker jag det är ok.
Hade en super dag, så kan inte klaga!
Bilder, varsågoda!

View från pier 17, lower manhattan. I bakgrunden ser ni Brooklyn.

Tuffa båtar!




Brooklyn bridge igen. Och en Shark båt

Lower lower manhattan. bakom skyskrapan där tar manhattan slut.



Folk gifter sig i New York all the time, alltid lika ljuvlit att se!




Bild från Soho


"Don't honk"




Det KRYLLAR av dehär korvkioskerna överallt. I varje gatuhörn.


Känd bar, famous people use to come here.






Aaaaaaand back to Penn station där tåget tillbaka till NJ går.
Satt och funderade, lyssnade på musik hela vägen hem. Fick skjuts hem från stationen och nu är jag hemma, har ätit och spelat kortspel här. 

Nästa lördag blir det inget New York, då ska jag sitta hemma och kolla när min syster uppträder på tv! Är super excited!

Går och sover snart, är trött i benen efter allt gående idag.
I morgon blir det gym igen! Ska visa er en kul grej därifrån!

8 kommentarer:

  1. åååååh! e hlt kär i andra bilden! hihi ^^, Verkar som om du typ lever drömmen där ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hihi ja me!;)
      New york e allti som en dröm, allti händer nåt spännande!

      Radera
  2. nice day! (: kraaam<3

    SvaraRadera
  3. så siisti :DD ljuvliga bilder förresten!!

    SvaraRadera
  4. Wow! View from pier 17 är en fantastisk bild! Jännä med mörk förgrund och ljus bakgrund. Och FINT djup!

    Du verkar ha kiva där, hållet just på att läsa igenom dina inlägg. Det är otroligt givande att träffa nya mänskor och fascinerande med med en annan kultur, speciellt när man kommer från det ngt trångsynta och försiktiga Finland. Jag är fortfarande (8 år efter mitt utbyte) alldeles overwhelmed med den irländska mentaliteten! Kom bara ihåg att play it safe: så länge man håller sig till allmänna platser där det finns folk omkring en kan man ha fast hur många nya vänner =).

    Nica

    SvaraRadera
    Svar
    1. jo märkte senare att den blev lyckad! :-)

      Det är så sant dedär om hur mycket man lär sig här, av att träffa nya människor, och speciellt lokalbor. Ska komma ihåg att play it safe ;)

      Radera