torsdag 30 augusti 2012

HÄLSNINGAR FRÅN NJ!


Hellohello HELLO!
Har försökt blogga från iPoden men nej den vill inte så nu äntligen fick jag internet till min lilla laptop. 
Flygresorna hit gick bra, fast det tog ju så himla länge! Försökte sova i planet men nää det var för svårt. Kudden ville inte hållas på något sätt och alltid då jag nästan hade somnat fick jag en hostattack. Är lite förkyld just nu, var det redan innan jag åkte. Men det går nog om snabbt, här fryser man åtminstone inte! Idag och igår: strålande sol och ca 30 grader!
Här kommer ett par bilder från dehär första dagarna här:

Flygresan från Oslo till Newark.


Här var min middag på flyget! Faktiskt riktigt gott! Blev matad med mat hela tiden under flyget, middag, mellanmål, snack, kaffe, osv osv. Var supermätt när jag väl steg av.


Filmutbudet var bra! Kollade på en Adele-konsert, några avsnitt HIMYM och såg en film. 


Smaskade på dessa medan jag kollade på film. (Linnéa gissa vilken film jag såg? ;))

Följde med statistiken hela tiden!


Såhär såg det ut precis innan vi landade! Från andra sidan planet hade jag haft utsikt över Manhattan!


Och det FÖRSTA jag lade märke till då jag väl satt i bilen påväg från flygfältet var deras elkabelsystem! Denhär bilden säger ingenting - det hänger massor kablar i luften! Ser råddigt ut jämfört med Finland :)
Fick höra att de ofta blir elavbrott vid stormar och jag kan tro det...


Vattenpost! How cute??
Denna var brun men de flesta är blåa. 

Idag har jag ätit morgonmål (bagel) och bläddrat i en tidning (new york times) och varit ute och kört en massa! Folk kör inte galet som italienare här, men tenderar nog att ha "their own rules". Att köra mot rött verkar på nåt sätt ganska okej här. Det är faktiskt tillåtet att göra högersvängar mot rött ljus - så länge det inte kommer trafik från vänster eller står utskrivet "no turn on red". Så det gäller att hålla ögonen öppna med andra ord. De flesta trafikmärken här består av text, inte av symboler som hemma i Finland. 

Aijo! Fick även höra att moms skatten inte står inräknad i priserna på varor här, varken i mat- eller klädbutiker! Så man blir lite lurad varje gång man kollar på en prislapp. Mat är dock mycket billigare här än hemma. 

Klockan är nu 20:30, det är becksvart ute men inte knäpptyst. Syrsor! Låter som om man var i djungeln! Andra djur som väsnas är fåglarna! Och vissa låter EXAKT som från Angry Birds-spelet - de skriker o skränar och det låter inte som finska gråsparvar precis. Tror jag hörde Mighty Eagle för en stund sedan...
(denna:)

Nu tänker jag hoppa i duschen och kanske slänga mig på sängen och läsa. Imorgon ska jag köra barnen ensam för första gången, besöka the Library och kanske poolen i centrum samt fixa middag. 

Vi hörs!

9 kommentarer:

  1. Ai du kunde inte låta bli att se hunger games ;) jätte fina bilder <3

    SvaraRadera
  2. Heeej Linnea sku gissa!!! :D O hu räkna du ut de, du ha väl int sett den?? Men nä ja kunde int låta bli. Filmen va bra men boken va bättre!

    SvaraRadera
  3. heh :D förlåt! men joo ja har sätt den :) du borde nog minnas de ;P för ja sag de åt dig<3

    SvaraRadera
  4. Kivoja juttuja sä kirjoitat tyttäreni. Osaatko vielä suomenkieltä..?

    SvaraRadera
  5. låter awesome! :D

    SvaraRadera
  6. Hejsan
    Trafikreglerna låter lite invecklade...Tur att det inte är en så jättestor stad.
    Lycka till med middagen, tar väl ett tag att vänja sig cups och fahrenheit :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mm men det går bra :)
      Tack! Jo ska se hur de blir, här e bara gas spis så gäller att vakta när de blir snabbt varmt!

      Radera